Slik setter du opp Facebook Business Manager i 4 enkle steg

Publisert:

Hva er Facebook Business manager?

Facebook Business Manager er et helt grunnleggende verktøy for å sikre salg på Facebook. Plattformen lar deg nemlig organisere og administrere bedriften din på Facebook og Instagram. 

Med Facebook Business Manager kan du administrere facebook siden din, katalogen din, pikselen din og styre facebook annonseringen – alt fra ett sted. 

Du kan også koble til eksterne ressurser slik at de kan administrere ressursene dine – uten at du må gi fra deg eierskap eller kontroll over din bedrifts data.

Slik lager du en Facebook Business Manager-konto

Hvis du ikke har en Facebook Business Manager konto fra før, må du lage en med en gang. Det er ganske enkelt. Slik gjør du det:

  1. Gå til business.facebook.com.
  2. Klikk på opprett konto (oppe i høyre hjørnet).  Logg inn med din personlige facebook konto. Dette er så Facebook kan bekrefte identiteten din.
  3. Skriv inn navnet på bedriften din og velg Facebook siden som skal knyttes til bedriften. Hvis du ikke har en side for bedriften din, må du opprette en. Skriv deretter navnet ditt og jobb-e-postadressen din. Klikk på Neste
  4. Fyll inn resten av de nødvendige detaljene, og klikk på Send inn.

Her kan du se en video hvor vi går gjennom disse stegene

Slik lager du en annonsekonto i Facebook Business Manager 

Nå som du har en Facebook Business Manager er mye gjort.

Men en Manager konto gjør lite i seg selv. Hvis du skal starte med Facebook annonsering trenger du en annonsekonto. 

Med en annonsekonto kan du strukturere kampanjer, annonsesett (målgrupper) og annonser. 

I Facebook Business Manager-kontoen din kan du opprette nye annonsekontoer, legge til annonsekontoer som allerede eksisterer eller få tilgang til annonsekontoer som andre eier. 

Vi anbefaler at du alltid eier din egen annonsekonto, og heller gir tilgang til de som hjelper deg med Facebook-annonsering hvis du ikke gjør det selv. 

Det finnes tre måter å legge til annonsekontoer på i Business Manager:

Hvis du har en annonsekonto fra før: Opprett en ny annonsekonto.

Dette er det beste alternativet hvis det er din bedrift som skal annonsere. 

Hvis du oppretter en ny annonsekonto i Facebook Business Manager, vil det nemlig være din bedrift som eier annonsekontoen. Derfor anbefaler vi at du oppretter annonsekontoen selv, og ikke lar et byrå gjøre det for deg. Du kan enkelt opprette en annonsekonto ved å følge disse fire stegene:

  1. Gå til Bedriftsinnstillinger
  2. Klikk på Kontoer → AnnonsekontoerLegg til ny annonsekonto (+ Legg til)
  3. Velg et av de tre alternativene: Opprett en ny annonsekonto. 
  4. Lag et navn på annonsekontoen, sett tidssone og legg til en betalingsmåte. Klikk neste.
  5. Bekreft om du bruker annonsekontoen til din egen bedrift eller noen andre. Klikk opprett.
  6. Gi administrator-tilgang til en bruker i bedriften din.

Her har vi laget en skjermvideo som går gjennom de fire stegene.

Hvis annonsekontoen finnes og du skal forvalte den: Be om tilgang til en annonsekonto

Hvis du jobber i et byrå og skal forvalte annonsekontoen til en bedrift er det dette alternativet du skal velge. Da vil du kunne administrere kampanjene til en bedrift, uten at du står som eier av annonsekontoen. Slik får du tilgang til en eksisterende annonsekonto:

  1. Gå til Bedriftsinnstillinger
  2. Klikk på Kontoer → AnnonsekontoerLegg til ny annonsekonto (+ Legg til)
  3. Velg Be om tilgang til annonsekonto. 
  4. Oppgi ID-en til annonsekontoen hvis du vil få tilgang til en annonsekonto. 

Hvis annonsekontoen finnes, men du skal styre kampanjer og fakturering: Legg til en annonsekonto.

Hvis annonsekontoen du skal bruke allerede finnes, men den ligger ikke i din Facebook Business Manager kan du legge til den eksisterende kontoen. Hvis du jobber i et byrå og skal kun forvalte en konto må du be om tilgang i stedet (se punkt 2). Slik legger du til en eksisterende annonsekonto:

  1. Gå til Bedriftsinnstillinger
  2. Klikk på Kontoer → AnnonsekontoerLegg til ny annonsekonto (+ Legg til)
  3. Velg Legg til annonsekonto. 
  4. Oppgi ID-en til annonsekontoen hvis du vil legge til en annonsekonto. 

Slik oppretter du en Facebook Pixel. 

En Facebook pixel er et nyttig markedsføringsverktøy for din bedrift. Pikselen sporer nemlig brukernes aktivitet på nettsiden din og åpner med det opp en ny verden av muligheter for publikumsdefinisjon. 

Samtidig sporer den handlinger på siden din slik at du kan måle effekten av markedsføringsinnsatsen din på Facebook og Instagram.

Slik setter du opp en facebook pixel.

Hvis du trenger hjelp til dette kan du ta kontakt med en av markedskonsulentene i Maksimer her.

Slik deler du ressursene dine med et byrå eller en partner.

Hvis du er en bedrift som får hjelp til facebook annonseringen din er det viktig at du beholder eierskap til dataen din. Derfor anbefaler vi at du knytter til byråer eller andre som partner og deler ressursene med dem.

Når du legger til en partner i Facebook Business Manager, kan du gi tilgang til forskjellige ressurser og tilordne spesifikke tilgangsnivåer. Før du begynner må du huske:

Slik finner du bedrifts-ID-en din i Business Manager

Bedrifts-iden din er relevant når du skal samarbeide med noen eksterne. Hvis du for eksempel har et byrå som hjelper deg med facebook-annonsene vil de trenge tilgang til annonsekontoen din, facebook-pikselen din og katalogen din. Slik finner du bedrifts-ID-en din:

  1. Gå til Bedriftsinnstillinger i menyen til venstre.
  2. Klikk på Bedriftsinformasjon.
  3. Rett ved siden av profilbildet ditt finner du Business Manager-ID.

Slik legger du til partnere eller byråer i bedriften din:

  1. Gå til Bedriftsinnstillinger.
  2. Under Brukere klikker du på Partnere.
  3. Klikk på Legg til.
  4. Velg Gi en partner tilgang til ressursene dine.
  5. Angi Bedrifts-ID for partneren du vil legge til, og klikk på Neste.
  6. Nå kan du legge til partnere i flere ressurser. Velg en ressurstype i den første kolonnen. Velg ressursene du vil legge til for partneren din, i den andre kolonnen. Tilordne en rolle for partneren din i den tredje kolonnen. Gjenta disse trinnene inntil du har valgt roller for alle ressursene du vil tilordne.
  7. Vanligvis trenger vi som byrå tilgang til din bedrifts Facebook-side, Instagram-konto, Annonsekonto, Pixel og Katalog. Så husk å krysse av for alle disse dersom ikke annet er bestemt. 
  8. Klikk på Lagre endringer.

Partneren din kan nå se ressursene du har tilordnet til vedkommende i Business Manager.

Her kan du se en video hvor vi går gjennom stegene med å legge til en partner i Facebook Business Manager.

Performance marketing manager i Maksimer, Mila Grcic

Mila Grcic

Leder for vår vekstavdeling

Vi hjelper deg gjerne!

Fortell oss litt om din bedrift, behov og målsetninger. Vi kontakter deg for en uforpliktende samtale.

+ 47 55 91 31 35
post@maksimer.no