Vis meny

Nettside – eller lønnsom nettside?

Denne nettsiden og teksten er skrevet for bedrifter. Teksten er altså ikke tilpasset private nettsider. 

Det er enkelt å lage en nettside. Det kan hvem som helst gjøre, og det finnes en rekke gratisløsninger for å sette opp en nettside.

Men; det er forskjell på en nettside og en lønnsom nettside.

I forkant av etableringen av en nettside med kommersielt formål bør man stille seg følgende spørsmål:

  • Hvem er målgruppen for vår nettside?
  • Hva er målet for hver enkelt målgruppe, når de besøker vår nettside?
  • Hvilken informasjon er viktig for hver målgruppe?
  • Hvilket modus er målgruppen i? Sitter de med mobil på bussen? Sitter de i sofaen om kvelden? Sitter de foran pcen på jobb?
  • Hvilken informasjon er essensiell? Må vi prioritere bort noe?
  • Hvordan skal vi få vår målgruppe til å besøke nettsiden?

Når disse spørsmålene er besvart og nedfelt i et arbeidsdokument, er vi klare til å starte arbeidet med å utvikle din nettside.

Design av nettside

Steg 1: Wireframes

Eksempel på nettside - wireframeMaksimer starter alltid designprosessen med å utarbeide wireframes. En wireframe er en enkel og rimelig måte å lage konseptskisser av nettsiden på. Skissene utarbeides alltid basert på det som er beskrevet i webstrategien. Ute til høyre ser du et eksempel på hvordan en wireframe kan se ut.

Steg 2: Webdesign

Når man er fornøyd med funksjonaliteten i skissene går man videre og utarbeider det faktiske designet av nettsiden. Dette er en kreativ prosess som bør ledes av en profesjonell webdesigner.

Teknisk løsning

Steg 3: Valg av – og implementering i teknisk løsning

For 10 år siden var det ikke uvanlig å utvikle statiske nettsider i HTML som ikke var tilrettelagt for hyppige endringer. I dag benytter de aller fleste seg av et verktøy som forenkler vedlikeholdet av nettsiden. Maksimer benytter ofte publiseringsløsningen WordPress til å utvikle nettsider. Dette er en løsning utviklet som et prosjekt med åpen kildekode – og lisensen muliggjør at dette kan benyttes kostnadsfritt, også av bedriftsmarkedet. Det finnes en rekke alternativer til WordPress som også er basert på åpen kildekode: Joomla, Drupal, m.fl.

Om man ønsker å benytte seg av lukkede og proprietære systemer finnes det en rekke alternativer. Om man velger en proprietær publiseringsløsning bør man velge et system hvor du ikke blir låst til å jobbe med bare én leverandør. Velg et system som har et nettverk av konsulenter som kan bistå deg, for eksempel EPiServer eller Microsoft Sharepoint.

Uavhengig av teknisk løsning må webdesignet implementeres i publiseringsverktøyet. I de enkleste malbaserte løsningene kan hvermannsen med litt datakunnskap gjøre dette selv. I noe mer komplekse løsninger trenger man programmeringskunnskap.

Steg 4: Innhold – innleggelse

Din nettside er ikke ferdig, før alt innhold er lagt inn. Det er i denne prosessen viktig å huske å skrive gode titler, spesielt de titler som havner i <title>taggen. Bruk også en god metabeskrivelse på siden. Denne teksten kommer frem i søkemotorresultatet og er ofte avgjørende for om du får et besøk eller ikke!

Vi anbefaler at innholdet legges opp med en tittel, ingress og deretter hovedteksten. Om teksten din er av et visst omfang, slik som på nettsiden du leser på nå, så bør du dele opp i mellomoverskrifter.

Steg 5: Analyser!

Pass på at du har fått satt opp et webanalyseverktøy, slik at du får målt alle målsetningene du har definert med nettstedet ditt. Nå starter prosessen med å forbedre din nettside!

Lykke til!

PS! Maksimer består av 7 svært kunnskapsrike medarbeidere som veldig gjerne vil hjelpe deg og din bedrift med å skape et lønnsomt nettsted. Ta kontakt, så kan vi se om ikke vi kan hjelpe deg også? Se noen av våre referanser.