Vis meny

Konverteringsoptimalisering

Konverteringsoptimalisering (“Conversion Rate Optimization” – CRO) er kunsten å tilrettelegge for hver enkelt besøkende slik at flest mulig konverterer til kunder.

En konvertering intreffer når en besøkende utfører en handling du anser som verdifull for din virksomhet. Konverteringen kan være et hvilket som helst mål du har med nettstedet ditt, men til slutt handler det  om å konvertere de besøkende til kunder.

Et opplagt mål med konverteringsoptimalisering er å få mest mulig ut av alle dine online salgstiltak, enten det søkemotoroptimalisering, søkeordsmarkedsføring, katalogoppføringer, bannerannonser eller nyhetsbrev. Tiltak som optimaliserer koverteringsraten er derfor et viktige for å øke lønnsomheten din på nett.

konverteringsoptimalisering

Konverteringsraten avhenger både av hva de besøkende opplever på nettstedet og hvordan du fikk dem dit. Dersom budskapet i annonsen eller nyhetbrevet ditt ikke samsvarer med det de besøkende opplever på nettsiden hvor de lander kan andre tiltak være forgjeves.

På nettstedet er A/B testing og Multivariate testing vanlige tiltak for å optimalisere konverteringsraten, men også i  annonsemediene kan og bør slike tester kjøres. I bunnen bør man alltid drive aktiv webanalyse som dokumenterer effektenav de tiltakene man gjør.